Sunday, September 2, 2012

Refleksi Guru Penjana Transformasi Pendidikan

Refleksi Artikel : Guru Penjana Transformasi Pendidikan 
Oleh : Nurul Farhana Bt Faidzul Adzhar


         Terlebih dahulu, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada pensyarah pembimbing yang telah banyak membantu sepanjang proses menyelesaikan tugasan ini. Tidak lupa juga kepada dua orang ahli kumpulan saya iaitu Saiful Mujahid Bin Ismail dan Shakila Bt Adam Rafik Thiagarajah. Tanpa bantuan dan kerjasama yang baik, daripada mereka, sukar untuk saya menyelesaikan tugasan ini. Pelbagai informasi dan pengalaman baru telah saya peroleh sepanjang menyelesaikan tugasan ini. Tidak kurang juga dengan halangan-halangan yang terpaksa saya tempuh bagi memastikan tugasan ini dapat saya selesaikan pada masa yang ditetapkan dan paling utama, ia dapat diselesaikan dengan berkualiti. Tugasan ini memberi peluang baru kepada saya dan rakan-rakan untuk mengaplikasikan ilmu teknologi maklumat yang telah kami pelajari di dalam proses untuk membuat blog pendidikan kami. Saya yakin bahawa, penggunaan ICT di peringkat sekolah nanti mampu menarik minat murid sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. 

            Setelah membuat pencarian di internet mengenai isu-isu keguruan, saya telah terpanggil untuk membuat analisis berkaitan isu yang saya kira sangat bersesuaian dengan seorang bakal guru seperti saya yang bertajuk ‘Guru Jana Transformasi Pendidikan’. Saya berasa bersemangat untuk menganalisis artikel ini kerana berminat dengan tajuk artikel ini. Berdasarkan analisis yang telah saya laksanakan, saya lebih memahami dengan tugas sebenar seorang guru. Saya merasakan tanggungjawab seorang guru sangat besar kerana gurulah yang bertindak sebagai agen penggerak dan juga agen perubahan ke atas sistem pendidikan Negara. Saya mula menyedari bahawa untuk menjadi seorang guru yang baik bukan hanya bergantung kepada peratusan murid yang berjaya mendapat keputusan yang cemerlang di dalam peperiksaan sahaja, bahkan kejayaan seorang guru juga terletak kepada berapa ramai modal insan berkualiti yang dapat dilahirkan oleh seorang guru itu.

Selain itu, saya juga menyedari bahawa sebagai pelaksana pendidikan, guru lah yang berperanan dari peringkat akar umbi untuk memberi kesedaran kepada murid dan ibu bapa tentang peluang pendidikan kepada mereka. Guru itu sendiri perlulah bersifat adil dalam menyampaikan ilmu kepada setiap murid tanpa mengira latar belakang dan kelas sosial murid-murid. Pengajaran baru yang saya peroleh semasa menyelesaikan tugasan ini ialah, sekiranya seorang guru itu ikhlas dalam mendidik murid- murid tanpa sebarang perbezaan, nescaya murid-murid yang dihasilkan mampu menjadi insan yang baik tidak semestinya cemerlang di dalam aspek akademik tetapi juga mampu menjadi insan yang berguna kepada masyarakat dan Negara.

            Saya telah mendapat azam baru untuk menjadi guru yang lebih baik pada masa akan datang dan mendidik anak-anak didik saya dengan penuh kasih dan rasa ikhlas tanpa mengharapkan sebarang balasan. Saya juga akan memberi pendedahan kepada murid-murid saya tentang kepelbagaian ilmu pengetahuan bagi menyiapkan diri mereka ke arah globalisasi supaya mereka mempunyai penglaman-pengalaman baru yang tidak tertumpu kepada sesi pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas sahaja.

            Transformasi pendidikan ini juga diharap dapat melahirkan lebih ramai modal insan kelas pertama kerana lebih banyak peluang pendidikan didedahkan kepada pelajar pada hari ini. Sebagai seorang guru, saya akan memastikan setiap pelajar saya mendapat peluang pendidikan yang sama rata dan mereka mampu menjadi insan yang berjaya kelak. Saya juga akan memberi pendedahan kepada masyarakat di luar tentang peluang-peluang pendidikan yang disediakan pada hari ini. 

No comments:

Post a Comment