Oleh : Shakila Adam Rafik Thiagarajah
‘Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan
Negara’ merupakan tema bagi sambutan Hari Guru tahun 2012. Kata-kata yang
digunakan betul-betul dapat menggambarkan profesion guru pada masa sekarang. Dengan
keinginan negara kita untuk mencapai status negara maju yang menyebabkan
pengembangan pesat dalam bidang teknologi serta menyebabkan perubahan dalam
dinamika sosial masyarakat di Malaysia, sudah seharusnya fungsi dan tugas guru
perlu berubah. Guru harus berinovasi bagi memenuhi keperluan dan desakan yang
terhasil dalam era globalisasi ini. Oleh itu, memetik artikel yang disiarkan
oleh Berita Harian Online yang bertajuk ‘Guru berinovasi adalah guru
berkualiti: Muhyiddin’. Sepertimana yang tertera pada tajuk artikel tersebut,
laporan tersebut mengulas pada ucapan Tan Sri Muhyiddin Yassin yang merupakan
Menteri Pelajaran Malaysia. Ucapan tersebut disampaikan oleh beliau ketika
merasmikan sambutan Hari Guru 2012 peringkat kebangsaan.
Kata-kata
yang menarik perhatian saya pada tajuk artikel tersebut adalah ‘guru
berinovasi’ dan ‘guru berkualiti’. Dilihat dahulu satu persatu apa yang
dimaksudkan dengan inovasi dan juga kualiti. Kreatif dan inovatif sering
disebut bersama-sama. Namun kedua-duanya membawa maksud yang berbeza.Mengikut
kamus dewan sdisi keempat (2007), kreatif bermaskud mempunyai kebolehan
mencipta, menghasilkan, dan mengembangkan sesuatu idea baru dan asli manakala inovasi
bermaksud sesuatu yg baru diperkenalkan seperti kaedah, sistem, adat, dan
lain-lain yg baru. dari penerangan maksud ini dapat dilihat bahawa kreatif dan
inovasi adalah berbeza. Kreatif secara ringkasnya bermaksud mencipta sesuatu
yang baharu manakala inovasi memperbaiki dan mempebaharui sesuatu yang sedia ada. Ini kerana inovasi
ini berasal dari perkataan bahasa latin ‘innovare’ yang bermaksud memperbaharui
atau meminda. Ini disokong oleh Fullan (2011) yang menyatakan bahawa inovasi
aadalah satu bentuk perubahan di mana proses inovasi itu mengiringi perubahan
yang berlaku. Inovasi juga dapat
ditakrifkan mengikut banyak bidang antaranya mengikut bidang industri dimanainovasi
adalah apabila beberapa barang digabung menjadi
satu, penegluaran barang yang baru,
modifikasi terhadap barang yang sedia ada serta kegunaan baru bagi barangan
lama (Ahmad Shukri Mohd. Naim & Amran Md. Rasli, 2005). Dengan ini dapat
disimpulkan bahawa guru yang berinovasi adalah guru yang mampu untuk menghasilkan
sesuatu yang baru yang dapat meningkatkan hasil proses pengajaran dan
pembelajarannya. Ini seperti yang dikatakan oleh John Adair (2011) di mana
seseorang yang inovatif dalam bidang mereka mampu untuk menghasilkan idea baru
dengan jayanya ‘dibawa ke pasaran’
sebagai produk atau perkhidmatan yang baru (atau diperbaharui).
Mengikut David Garvin (Ilhaamie
binti Abdul Ghani Azmi, 2002 ) kualiti ialah ciri-ciri yang dinyatakan seperti
bagus, berdasarkanproduk, pengguna, pengeluaran atau nilai. Menurut Garvin
lagi, ciri-ciri kualiti boleh dikenalpasti daripada lapan dimensi iaitu:
kebolehpercayaan (reliability), penepatan (conformance), ketahanan
(durability), keupayaan perkhidmatan (serviceability), estetik, persembahan,
ciri-ciri asas produk atau perkhidmatan dan kualiti yang dijangka (perceived
quality). Manakala mengikut MS ISO 9000 kualitia ialah keseluruhan ciri-ciri
sesuatu entiti (produk dan perkhidmatan) yang dapat memenuhi kehendak pelanggan
yang dinyatakan dan yang tersirat. Dari dua penegrtian kualiti ini, dapat
ditakrifkan bahawa guru berkualiti adalah guru yang yang cemerlang di mana ia
mampu memenuhi keperluan murid-muridnya melalui pengajaran dan pembelajaran
serta dapat menjalankan tugasnya dengan bermotivasi agar dirinya menjadi
seorang guru yang produktif. Ini bersesuaian dengan ciri-ciri guru berkualiti
iaitu berpengetahuan, berkemahiran, berpengalaman dan juga mempunyai sahsiah
yang boleh dicontohi. Sekiranya guru itu mempunyai usaha untuk mentransformasi
dirinya serta pengajaran dan pembelajaranya kea rah yang lebih baik maka dia
seorang guru yang berinovasi sekaligus membuatkan guru tersebut guru yang
berkualiti.
Dalam ucapan Tan Sri Muhyiddin
Yassin tersebut, beliau memperihalkan tentang guru yang berinovasi. Beliua
telah mencirikan guru berinovasi ini kepada beberapa perkara. Antaranya ialah gruru
berinovasi mempunyai kebolehan untuk melengkapkan murid dengan kemahiran alaf
baru seperti keupayaan berfikir secara bijaksana, menyelesaikan masalah dan
daya kreativiti yang tinggi. Banyak cabaran yang ditempuhi oleh generasi muda
terutamanya pada era globalisasi ini. Sudah sepatuntnya guru harus mampu untuk
menyediakan murid-murid agar mereka dapat mengharungi arus globalisasi ini.
Menurut Perkins (Hamdan Said& Nasrudi Taib, 2000) arus globalisasi yang
melanda akan mengubah hampir keseluruhan cara hidup baik dalam bidang politik,
ekonomi, sosial mahupun budaya sehingga dunia yang begitu besar telah bertukar
menjadi sebuah perkampungan kecil yang dipanggil yang global village dan
akibatnya kita telah menjadi satu masyarakat dunia. Ini menunjukkan bahawa murid-murid
perlu mampu melepasi satu landasan di mana
membolehkan mereka ‘duduk sama rendah, berdiri sama tinggi’ dengan masyarakat
dunia. Tidak dinafikan bahawa wujudnya kelebihan pada pelajar-pelajar yang
berada di negara-negara maju khususnya.
Ciri kedua, guru berinovasi tidak
akan terikat dengan sesuatu cara dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran
dalam bilik darjah, sebaliknya sentiasa berfikir di luar kotak pemikiran biasa
untuk mencari kaedah serta pendekatan yang lebih berkesan. Pada pandangan saya,
guru yang berinovasi ini adalah individu yang tidak senang dengankeadaan berada di zon selesa.
Mereka akan sentiasa untuk mencari alternatif baru dnegan cara mempelbagaikan
kaedah dan aktiviti dalam bilik rajah mereka. Ini memerlukan kerajinan dan
motivasi yang tinggi. Guru yang sudah lama mengajar selalunya akan menggunakan
kaedah yang sama dan mereka akan berada pada zon selesa dan pada tahap ini
perubahan adalah satu yang sukar untuk dilakukan. Antara faktor yang
menyebabkan perkara ini berlaku adalah,memetik pada artikel yang bertajuk ‘Guru
sebagai agen transformasi dalam inovasi kurikulum’ yang diterbitkan oleh
Universiti Malaysia Sabah (2012), yang mengatakan kesukaran untuk melakukan
transformasi adalah kerana faktor inersia iaitu guru sudah berasa selesa dan
berpuashati dengan apa yang sedang dialami, justeru itu mereka tidak ingin
berubah. Terdapat juga Anugerah Guru Inovasi yang diwujudkan sebagai
penghargaan dan pengiktirafan kepada guru yang telah menghasilkan usaha kreatif
dan inovatif yang telah terbukti berjaya dalam meningkatkan profesionalisme
keguruan dan menjamin keberkesanan pelaksanaan kurikulum di peringkat sekolah.Antara
pemenang anugerah ini adalah Encik Shahril Bin Othman dari SK Maran. Inovasi
yang telah beliau hasilkan adalah ‘Pengiraan Menggunakan Kaedah 123 BOX’.
Inovasi yang telah beliau lakukan ini dapat dilihat di laman blog persendirian
beliau. Dengan wujudnya anugerah seumpama ini menunjukkan usaha guru-guru
Malaysia untuk sentiasa memperbaharui dan
memperbaiki pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah mereka. Mungkin
terdapat beribu-ribu guru yang melakukan inovasi dalam bilik darjah mereka.
Ciri lain yang disebut oleh Tan Sri
Muhyiddin adalah memastikan murid berupaya menggunakan ilmu yang diajarkan di
dalam bilik darjah bukan semata-mata untuk berjaya dalam peperiksaan malah
membolehkan mereka menyelesaikan masalah yang dihadapi di dunia nyata. Dengan
erti kata lain, pengajaran guru tidak seharusnya berorientasikan peperiksaan. Namun realitinya
kebanyakkan sekolah yang berorientasikan peperiksaan. Ini kerana desakan untuk
mencapai sasaran yang ditetapkan. Ini
menyebabkan guru-guru menerima bebanan tugasan yang amat berat dan menerima
takanan menghabiskan sukatan yang telah ditetapkan. Ini menyebabkan tiada ruang
kepada guru untuk membuat eksplorasi kepada kaedah yang lain-lain. Di sinilah
bermulanya tittik permulaan dimana pelajar hanya menghafal dan bukan memahami
dengan sutuhnya setiap bait-bait perkataan yang dipelajari mereka. Dari
pengalaman peribadi saya, kebanyakkan masa apa yang diajarkan di sekolah saya
tidak dapat kaitkan dengan dunia nyata. Misalnya, saya tidak dapat menegerti
mengapa saya perlu mempelahari matematik yang sukar seperti statistik. Hanya ketika
dewasa baru saya dapat mengaplikasikan perkara-perkara yang saya pelajari 10
tahun yang dahulu. Meskipun begitu, guru harus dapat mendedahkan kepada murid
tentang kaitan ilmu yang pelajari di dalam kelas dengan dunia nyata misalnya.
Misalnya, dengan menggunakan kaedah penyelesaian masalah dengan masalah yang
menyerupai situasi sebenar. guru tidak seharusnya sekadar menyampaikan apa yang
terdapat di dalam buku teks.
Persekitaran bilik darjah yang kondusif adalah sangat penting bagi
memastikan murid dapat belajar dengan selesa dan selamat. Oleh itu, guru yang
berinovasi mampu menyediakan persekitaran pembelajaran paling kondusif dan
memberi ruang seluas-luasnya kepada murid untuk mengasah kebijaksanaan
berfikir. Menurut Mok Soon Sang (2009) persekitaran pembelajaran yang kondusif
terbahagi kepada dua komponen. Komponen-komponen tersebuta adalah komponen fizikal
dan komponen psiko sosial. Komponen fizikal meliputi semua keadaan fizikal
seperti fizikal bilik darjah, bahan-bahan pelajaran, kemudahan dalam
persekitaran. Manakala komponen psiko sosial meliputi keselamatan,
kesihatan,kemesaraan, keceriaan, kawalan disiplin, dan lain unsur kemanusiaan.
Seorang guru yang berkualiti seharusnya merupakan seorang pengurus bilik darjah
yang baik. Oleh itu, seorang guru ini menitikberatkan dua komponen ini dalam
pengurusan bilik darjahnya. Ini kerana menurut teori keperluan Maslow (Mok Soon
Sang, 2008) keperluan asas dan keperluan keselamatan, kasih sayang dan penghargaan kendiri manusia hendaklah
dipenuhi sebelum manusia menceburi diri dalam hirarki kesempurnaan kendiri,
maklumat dan estetik. Ini bermakna keberkesanan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran dalam bilik darjah bergantung kepada setakat mana
keperluan-keperluan pelajar dapat dipenuhi. Maka, untuk menjadi seorang guru
yang berinovasi seorang guru itu haruslah dapat memenuhi kerperluan murid seperti
yang dinyatakan dalam komponen fizikal seperti fizikal bilik darjah dan membina
hubungan yang mesra dengan cara memenuhi keperluan yang dinyatakan di dalam
komponen psiko sosial kemesraan dan keceriaan. Sekiranya wujud satu dinamika
hubungan yang harmoni antara guru dan pelajar maka komunikasi dua hala yang
berkesan dapat diwujudkan. Murid lebih senang untuk menyatakan pendapat dan
pandangan mereka serta lebih mudah untuk melibatkan dalam aktiviti yang
dilaksanakan. Ini seperti yang dikatakan oleh Anderson (1989) iaitu pengurusan
bilik darjah yang berkesan adalah tingkah laku yang dapat menghasilkan
penglibatan yang maksimum pelajar dalam aktiviti pembelajaran.
Tambahan pula, pada pandangan saya
sekiranya seorang guru mampu menjadi seorang pengurus bilik darjah yang baik
dia merupakan seorang guru yang hebat. Ini kerana, guru harus mengharungi
pelbagai cabaran ketika ingin menguruskan kelas. Antara cabaran yang dihadapi
oleh guru adalah kesukaran untuk menyediakan persekitaran fizikal yang kondusif
diakibatkan oleh kekurangan bilik darjah serta kekurangan pada prasarana yang
disediakan. Mengikutr laporan utusan online yang bertajuk ‘Masalah kekurangan
bilik darjah selesai tahun depan’ masih terdapat sekolah-sekolah yang perlu
menjalankan dua sesi kerana kekurangan bilik darjah. Ini bermakna murid-murid
terpaksa berkongsi bilik darjah mereka. Keadaan ini akan mengakibatkan
keceriaan kelas susah untuk dikekalkan. Selain itu, terdapat juga masalah
kerosakkan yang berlaku di dalam kelas. Kerosakkan ini boleh menyebabkan
kecederaan kepada pelajar. Seperti yang dilaporkan oleh KL Pos di laman web
rasminya, siling di beberapa buah kelas di SJKT Serdang runtuh diakbatkan oleh
masalah pendawaian, kebocoran atap dan juga serangan anai-anai. Manakala dari
segi psiko sosial pula masalah seperti kepelbagaian udaya yang wujud di dalam
sesebuah bilik darjah juga menjadi penghalang untuk mewujudkan satu hubungan
yang harmoni. Bahasa mungkin menjadi punca kepada masalah. Banyak lagi cabaran
yang mungkin di hadapi oleh guru dalam menyediakan persekitaran pembelajaran
yang kondusif. Sekiranya seseorang guru itu mampu menghadapi serta melepasi
cabaran ini dan berjaya mengahsilkan produktiviti yang maksimum dari pelajarnya
seudah sewajarnya dia wajar di panggil guru yang berkualiti.
Guru ini bersifat all-rounded di
mana seprti yang diperkatakan oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin, guru berinovatif
ini guru yang sentiasa memikirkan apakah cabaran yang bakal dihadapi oleh murid
setelah mereka melangkah keluar dari lingkungan sekolah, dan apakah ilmu
yangdipelajari de sekolah mampu memberi kelebihan kepada mereka untuk bersaing
di dunia nyata. Apa yang dapat saya simpulkan dari penyataan ini adalah guru
berinovatif adalah guru yang mampu untuk berfikir satu langkah ke hadapan. Pada
pandangan saya guru seumpama ini bukan sahaja mengajarkan tentang ilmu yang
tersurat di dalam kurikulum semata-mata, ia mengajarkan tentang kemahiran yang
diperlukan dalam kehidupan. Guru seumpama ini juga snetiasa mengubah kaedah
pengajarannya mengikut peredaran masa. Contohnya pada masa sekarang, teknologi
adalah salah satu aspek yang tidak dapat dipasahkan dalam kehidupan. Seperti
yang dikatakan oleh Mahathir Mohamad (Hamdan Said & Nasrudi Taib,
2000)Kemajuan yang pesat dalam bidang teknologi maklumat atau infotek mengubah
cara manusia berkomunikasi, berurusniaga dan cara kita melihat dunia ini. Oleh
itu, sekiranya guru tersebut adalah seorang penginovasi ini pasti guru
tersebuta akan melengkapkan pelajarnya dengan kemahiran teknologi. Tambahan
pula, mengikut Wan Mohd Zahid Nordin (Hamdan Said & Nasrudi Taib, 2000)
bentuk pendidikan untuk generasi baru perlu bersifat global bagi membentuk
sikap yang lebih terbuka dengan visi yang lebih meluas melalui keupayaan
berfikiran kritikal, inovatif, reflektif dan mempunyai ketrampilan
yangdiperlukan bagi membolehkan mereka menyertai dengan berkesan arus globalisasi
dunia.
Dalam artikel tersebut turut mengatakan bahawa guru yang berinovasi mampu
untuk mampu melahirkan insan yang berpengetahuan tinggi, kreatif, inovatif dan
berketerampilan akan tercapai. Sememangnya saya bersetuju dengan penyataan ini
kerana guru yang berinovasi adalah guru yang bermotivasi tinggi. Tidaklah
motivasi intrinsik ataupun ekstrinsik, guru berinovasi adalah guru yang akan
melakukan tugasnya yang bersungguh-sungguh kerana dorongan yang diterima dalam
dirinya sendiri. Jika tugas yang dilakukan dengan hati yang rela pasti hasil
yang berkualiti dapat diharapkan. Sekiranya kesemua perkara yang dinyatakan oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin itu
ada pada seorang guru maka pelajar-pelajar yang dihasilkan pasti menjadi modal
insan contoh.
Selain menyentuh tentang
perkara-perkara yang menjadikan seorang guru yang berinovasi artikel tersebut
turut menyatakan tentang usaha-usaha yang dilakukan oleh pihak Kementerian
Pelajaran dalam meningkatkan budaya inovasi di kalangan murid. Antaranya adalah
perangkaan Pelan Tindakan Pembangunan Modal Insan Inovasi dengan kerjasama
Kementerian Pengajian tinggi dan juga program i-Think yang dijalankan atas
kerjasama antara Kementerian Pelajaran Malasysia dengan Agensi Inovasi
Malasysia. Menurut Menteri Pengajian Tinggi, Tan Seri Mohamed Khaled Nordin (
Borneo Post Online, 2011) Pelan Tindakan Pembangunan Insan Inovasi bertujuan
mengurangkan jurang inovasi sedia ada sekaligus melahirkan lebih ramai modal
insan berpengetahuan tinggi. Usaha kerajaan mementingkan inovasi ini adalah
kerana kerajaan ingin menjayakan ekonomi yang berasakan inovasi kearah negara
berpendapatan tinggi. Saya amat menyokong usaha kerajaan dalam ingin
membudayakan inovasi dalam kalangan rakyat Malaysia. Jikadilihat dari sudut
profesin perguruan, sekiranya inovasi ini menjadi satu budaya dalam kalangan
pelajar maka ia akan menjadi satu pendorong kepada guru-guru untuk sentoasa
melakukan trasnformasi kepada profesion mereka. Tambahan pula, budaya inovasi
ini juga dapat mendorong guru memperbaiki aspek yang masih kekurangan.
Contohnya, menurut Mahzan Arshad (2004)
daripada jumlah 466 pendidik,dan didapati sebanyak 50% daripada jumlah
tersebut yang membaca kurang dari sepuluh jam seminggu. Golongan pendidik
sekurang-kurangnya perlu menggunakan lebihdua jam sehari bagi kegiatan membaca
yang produktif. Oleh itu jika inovasi menjadi budaya dikalangan pendidik,maka
guru-guru akan meningkatkan minat membaca mereka bagi mingkatkan pengetahuan
mereka.
Program i-Think pula adalah satu
program yang bertujuan mempertingkatkan dan membudayakan kemahiran berfikir
dalam kalangan murid ke arah menghasilkan berinovatif. Program ini dilaksanakan
kerana melalui kajian keperluan yang dijalankan menunjukkan kemahiran berfikir aras
tinggi dalam kalangan guru dan murid di Malaysia amat rendah. Sekolah dan guru
menjadi agen perlaksana bagi progaram ini. Sebagai agen perlaksana, guru
sendiri harus melebihi kemahrian berfikir murid-murid. Oleh itu, guru harus
melengkapkan diri dengan pengetahuan baru agar tidak ketinggalan.
Rumusan yang dapat saya buat dari
artikel ini adalah inovasi adalah nilai yang penting yang perlu ada dalam diri
setiap guru khususnya guru-guru pada zaman tenknologi ini. Inovasi inilah yang
membezakan antara guru yang baik dengan guru yang cemerlang. Murid-murid dan
pelajar-pelajar pada era kini boleh dikatakan lebih maju daripada guru-guru
mereka. Dimana segala maklumat yang mereka inginkan berada di hujung jari. Guru
harus mampu menandingi kepantasan ini. Perasaan ingin tahu mereka juga lebih
daripada generasi yang terdahulu. Oleh itu kaedah mengajar ‘chalk and
talk’ tidak relevan untuk digunakan
lagi. Penggunaan teknologi maklumat adalah syarat wajib digunakan di dalam
pengajaran guru. Alasan tidak mempunyai pengetahuan tentang teknologi
sememangnya tidak boleh digunakan. Kerajaan telah menyediakan prasarana serta
menganjurkan banyak kursus bagi menangani masalah buta IT ini. Selain itu,
untuk menjana inovasi guru harus perlu mnenilai kemampuan dari segi kekuatan
dan kelemahan pelajarnya. Dari situ barulah guru mempunyai satu landasan untuk
menjalankan inovasi. Ini kerana, produk yang dihasilkan guru hendaklah menepati
kehendak klien iaitu pelajar. Tambahan pula, latar belakang demografi guru yang
berbeza, lokasi sekolah, keupayaan dan kemampuan guru dari segi motivasi, sikap
pengetahuan dan kemahiran bakal menentukan tahap kesediaan guru dalam
melaksanaka inovasi itu sendiri. Seperti yang diulaskan, inovasi hanya akan
berlaku sekiranya guru itu menginginkan perubahan.Kajian-kajian sebelum ini
banyak merumuskan bahawa hasil kerja, kompetensi guru dan cara guru
bertindakbalas terhadap amalan pendidikan mereka akan lebih berkesan jika tahap
motivasi mereka adalah tinggi. Akhir sekali, inovasi ini sebenarnya boleh
dilakukan oleh semua warga pendidik. Cuma yang membezakanya sama ada yang
terlihat dan diiktiraf ataupun yang tidak terlihat dan tidak diiktiraf.
No comments:
Post a Comment